16/04/2024

Kuntosalihommista

Olen nyt kokeillut kahta eri kuntosalisovellusta, ja tietysti on tässä vuosien varrella tullut luettua ja opittua yhtä ja toista salihommista. Olen ollut kuntokeskus Liikun jäsen elokuusta 2012, ja sitä ennen olin jonkin aikaa Hukassa jäsenenä. Oikeastaan aloitin kuntosaliharjoittelun vasta muutettuamme tänne, sitä ennen olin lähinnä vain käynyt ryhmäliikuntatunneilla. Rakastuin kuntosalihommaan silloin kyllä heti. Ja nyt olen oikeastaan ekaa kertaa aloittanut ihan oikean voimaharjoittelun. Kuntosali on ollut mulle sitä, että pidän sillä selkäni kunnossa - välillä aika huonolla menestyksellä - enkä suinkaan ole tavoitellut mitään. Nyt mulla on ekaa kertaa selkeä tavoite: haluan kyetä kannattelemaan omaa painoani käsilläni. Eli kyetä vetämään leukaa ja punnertamaan.

Siinä Marjamaan Vahva nainen -ohjelmasta kerroinkin jo. Mielenkiintoista siinä oli se, että Marjamaan mukaan jos haluaa polttaa rasvaa, pitää treenata koko kehoa samalla kertaa. Kun yleensä on neuvottu, että olisi ylä- ja alakeholle eri treenipäivät. Tämä toinen, eli se Aitofit, tekee samaa: yhdellä treenikerralla treenataan koko kehoa. Minä otin sieltä teemaksi voiman lisäämisen.

Joskus olen lukenut, että rasva palaa paremmin, jos ei pidä taukoja eri liikkeitten ja liikesarjojen välillä. Käytännössä mulle se tauko on sitä, että kävelen seuraavalle laitteelle tai vaihdan painoja. Jos pitää sarjojen välissä taukoja, voin vähän venytellä. Senkin olen jostain oppinut, että kannattaa venytellä heti sen jälkeen, kun on tehnyt liikkeen. Sen taisin oppia ekalta pt:ltä, joka mulle teki ohjelman aikoinaan Liikkuun. Mitään varsinaista tauko-taukoa en pidä. Mä tykästyin niihin Maikki Marjamaan supersarjoihin: niissä siis oli kaksi tai kolme liikettä aina yhdessä, ja niitä piti tehdä vuorotellen. Tänään kokeilin sitä Aitofitiä, ja siinä taas on hyvää se, että sinne voi merkitä painonsa. Tietenkin niitä voisi varmaan tehdä supersarjoina, jos sattuvat sopimaan yhteen. Ja kaipa niitä voi järjestelläkin mielensä mukaisesti.

Syy, miksi tämän nyt mietityttää niin, on se, että vaaka näytti ihan huimia lukemia eilen ja tänään, ja järkytyin ekaksi täysin, että miten se muka on noin voinut nousta. Sitten otin sen kehonkoostumusmittauksen, ja mulla on rasvaprosentti pienentynyt, vaikka paino on noussut - siis parissa päivässä. Ilmeisesti mun lihakset otti jonkun kasvuspurtin yhtäkkiä, kun treenasin viime perjantaina vähän rankemmin. Tänään oli taas kovat painot nousussa, joten saa nähdä, nouseeko mun paino taas. Vastapainoksi (pun intended) palasin kapean Cambridge-pöydän ääreen. Nyt pitää skarpata.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti